Medlemmarna i SBPR är företag som förpliktar sig att hålla sig till en etisk accepterad relation i förhållande till kunder och leverantörer. SBPR har tagit fram etiska riktlinjer som branschens medlemmar bör jobba med i det enskilda företaget. Våra riktlinjer bygger på den svenska mutlagstiftningen, Kod om gåvor, belöningar och andra förmåner i näringslivet (näringslivskoden) samt EPPAs Code of Conduct. Som en hjälp för företagen har föreningen också tagit fram ett styrdokument. Riktlinjerna syftar till att vägleda våra medlemsföretag om hur gåvor, belöningar och andra förmåner inom branschen bör hanteras för att främja branschen och enskilda företag. Riktlinjerna innebär att medlemsföretag och dess medarbetare ska följa lagregler och etiska riktlinjer inom området samt aktivt verka för sund konkurrens och tidsenliga relationer såväl inom vår förening, företaget som i förhållandet till kunder, leverantörer samt övriga samarbetspartners. Medlemsföretag bör upprätta egna riktlinjer med stöd av etiska riktlinjer samt utbilda medarbetare, informera kunder och leverantörer samt också ständigt föra en öppen dialog inom branschen om den kultur vi vill bli förknippade med.
Tagande och givande av muta är de två brottsrubriceringar som kan bli aktuella och i vissa speciella situationer kan dessa brott betraktas som grova. Följande rekvisit föreligger.
– Arbetstagare eller person som utövar uppdrag.
– Tar emot, godtar ett löfte om eller begär en OTILLBÖRLIG FÖRMÅN för utövningen av anställningen eller uppdraget – (tagande av muta).
– Och arbetstagare eller person som utövar uppdrag.
– Lämnar, utlovar eller erbjuder en OTILLBÖRLIG FÖRMÅN för utövningen av anställningen eller uppdraget – (givande av muta).
Gäller även om förmånen uppkommer innan anställning eller uppdraget påbörjas men också när anställningen eller uppdraget upphört. Gäller också om förmånen avser någon annan än sig själv som exempelvis när förmånen skickas hem till bostaden och någon där tar emot.
I marknadsföringslagen finns också regler som innebär att företag vid vite kan förbjudas med otillbörlig marknadsföring i form av att erbjudande av olika typer av förmåner.